Vi fick chansen att skicka ett lag till NESL i Köpenhamn
14-15 sept vilket vi nappade på.
Tjörn Runt var ett test om vi kunde få fart på en CB66 och vi var framförallt
nöjda med kryssfarten och ligga 2-3:a efter kryssen ut till Kyrkesund. I
skvalpsjö och efter dumma vägval så hamnade vi till slut på en hedrande 5:e
plats av 7st CB66 på Tjörn Runt. 5 sek efter 4:an efter 5 timmars race. Dessa 5
sekunder tappade vi nog lite överallt under racet…
NESL (http://www.europeansailingleague.com/)
handlar om att åka till trevliga platser och bara kliva på båtarna som redan
ligger och väntar på en. Enda man behövde göra är att hissa storen, knyta
gennakern och sen är det bara att kasta loss. Det är sammanlagt 10 lag där 6
lag seglar varje race och i Köpenhamn var det sammanlagt 15 race på två dagar
och varje lag deltog i 9 race. De som inte seglar själv åker RIB och ser på
seglingarna från nära håll. Ett perfekt tillfälle att träffa andra seglare som
sitter i samma RIB och det hela tiden byts folk efter varje race. I princip
seglar man två race om 15-20 min och vilar ett för att segla två igen osv…
Vi fick hoppa in som North Sails Sportswear.
Målet var blygsamt och det var att inte komma sist i samtliga race J
De flesta (alla?) av våra motståndare seglar betydligt mer än oss och har seglar CB66 i många år.
För oss var det andra dagen i en CB66… ;-)
Dag 1:
Nervös väntar då vi fick stå över första racet. I NESL kör
man med gate både uppe och nere vilket vi är ovana vid men ger valmöjlighet rent
taktiskt mot övriga deltagare.
Race 1 börjar med lättvind och vi har svårt att hitta farten
och göra bra starter.
Vi slutar 5:a (av 6) i första racet. Överlyckliga övar att inte kommit sist ser vi framemot nästa race.
Vi slutar 5:a (av 6) i första racet. Överlyckliga övar att inte kommit sist ser vi framemot nästa race.
Race 2 börjat inte bra, dåligt start då vi är tidiga och får
gippa en extra gång och vi kommer iväg sist. Till råga på allt hamnar vi i ett
vindhål och de andra tuffar på men vi når inte vinden. Vi slutar 6:a hela havet
efter… L
Innan dess har Håkan försökt hjälpa till då gennakern fastnade runt förstaget
men det slutade med att han drattade i! En hjälpande hand från Vilhelm och
Håkan var upp på 5 sek.
Fin Hamburgare & öl till lunch är inte helt felJ
Race 3 startar vi inte heller bra då vi har svårt att tajma
linjen och hur fort vi och övriga accar.
Vinden är nu lite starkare och vi har lättare att hänga med och slutar 5:a
Vinden är nu lite starkare och vi har lättare att hänga med och slutar 5:a
Race 4 börjar med att vi blev överkörda i starten och kommer
fel i skiften och slutar 6:a
Race 5 & 6 är vi med bättre i starten och slutar 5:a i
bägge racen. I sista racet är vi en båtlängd ifrån 4:e platsen…
Manövrar som slag och gippar börjar nu kännas bättre, vi drar i rätt tampar och
hittar ett sätt som funkar för oss. Vi är ju alla vana att vara i sittbrunnen
och har ingen erfarenhet av att vara fördäcksgast som visade sig tydligt i race
2.
Efter 6 race ligger vi 5:a och ser med spänning fram emot
dag 2.
Dags att gå till vandrarhemmet som ”bara” ligger 2,5km bort.
Vi bestämmer oss att gå för att röra på benen. Efter ca 4km tar vi en taxi och
då är det bara några km kvar… Vi nämner inga namn men någon (långhårig) kan
uppenbarligen ej mäta avstånd på en karta ;-)
Middag med mycket seglingssnack på kvällen, sovmorgon till
0730 J
Dag 2:
Race 7 startar och alla är heta på gröten. Vi gör (nästan)
en perfekt start vid lovartsflaggan men är över med 2 meter och blir diskade L Alla andra var också
över så hela flottan blev diskad!
Det positiva är att vi var med i starten och klarar av att acca båten i rätt läge som övriga fältet.
Tappar man en båtlängd och blir överkörd är man sist. Eftersom vi är mest oerfarna så seglar vi inte snabbare än de andra i störd vind…
Det positiva är att vi var med i starten och klarar av att acca båten i rätt läge som övriga fältet.
Tappar man en båtlängd och blir överkörd är man sist. Eftersom vi är mest oerfarna så seglar vi inte snabbare än de andra i störd vind…
Race 8 börjar heller inte bra då vi har en bra lucka och
trycker en över linjen men tjuvar själva. Vi vänder sent och kommer sist L
Race 9 och sista race är vi alla överens om att inte vända
oavsett för nu gäller det. Vi är med i starten trots att vi ställer upp båten
lite väl mycket. Ett samlat fält rundar och håller ihop på första kryssen. Vi
tappar lite på länsen men jagar ikapp och är 4:an och 5:an i hasorna. Vi går om
dem på länsen och skall bara göra en sista gipp och gå i mål som 4:a men då går
vi omkull. Vi kommer snabbt upp igen men då hinner vi inte för dem då vi babord
och måste gippa undan precis före mållinjen. De kör naturligtvis ut oss på
kanten och stänger oss från att gå i mål. Vi slutar besvikna på en 6:e plats
igen.
Dag 2 seglar vi mycket bättre men två tjuvstarter och en
olycklig broach förstör dagen.
Vi kommer sist men är rätt nöjda med båtfart och manövrar i alla fall.
Vi är lite efter övriga seglare men inte så långt efter som vi trodde från början.
Vi är lite efter övriga seglare men inte så långt efter som vi trodde från början.
Sammanfattning:
Riktigt kul att segla entyp igen. Många starter och många
dueller. Vi är som sagt lite efter övriga seglare men vi är med. Skönt att bara
lämna båtarna och åka hem, kul att snacka med andra seglare mellan race då man
vilar och kul att det blir en bättre gemenskap iom gemensamma luncher och
middag. Nu får vi fundera om detta är något för oss… Garda i oktober är
lockande…
Med ombord var: Håkan, Leino & Ville
______________________/)______________/)_/)____________
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar