lördag 23 juni 2012

Onsdagssegling 20 juni 2012

Vind: NV 8 m/s och avtagande
Ström: Osäker
Segelsättning:
Stor & stor fock (skotpkt 8)

Förberedelser:
Vi är väl förberedda och har en taktik inför racet. Väl ute märker vi att det blåser mycket och vi är underbemannade. Vi har förberett stora gennakern men inser att det inte kommer gå. Vi beslutar därför att göra nåt helt annat och byta positioner ombord.
Katia blir rorsman, Matej storskotare, Shervin kör focken som vanligt och jag tar backstagen...
Ett kul test för att se hur vi funkar på andra positioner...

Start:
Jag tar starten av säkerhetsskäl och taktiken är att starta till höger då linjen var sned och sedan gå ut i strömmen. Vi kommer in perfekt och tror vi trycker samtliga över linjen men 31.7:an klarar sig och vi ligger pyrt till :-(
Tyvärr kan vi inte slå då vi har båtar i lovart som vi får svårt att ducka. Vi följer med ut tills vi hittar ett läge att slå bort ifrån Firsten.

1:a kryss
Vi har bra speed och höjd och rundar strax före 11:an och Ulf (HP1030).

1:a läns 11:an och vi kör utan gennaker/spinnaker men Ulf hissar.
Ulf går om men 11:an är kvar bakom. 31.7:an har också gått förbi med spinnaker.

2:a kryss
Vi gör en perfekt rundning och tar 31.7:an + en liten båt på insidan och börjar kryssa.
Vi skall precis hissa focken lite till då vi ser en båt för spinnaker som seglar rätt mot oss!
Några sekunders tvekan som känns som minuter och vi försöker lova för att undvika kollision men vi hinner inte. Pang!
Vi får en IF rätt i sidan i full fart :-(
Den trycker oss över till BB och vi kommer loss ifrån varandra. Första tanken var att bryta och gå in i hamn. Vi går över till SB och sätter protestflagg och ser att den andra båten har problem att få ned sin spinnaker. Vi går vidare och inspekterar skadorna, först ser jag inga skador i fören då peket ser ut att ha klarat sig men snart ser jag det trekantiga hålet på BB sida...
Hålet ligger högt över vattenlinjen och vi beslutar oss för att fullfölja seglingen. Vi har tappat HP:n och 11:an men får kontakt igen då de gått för nära land. En perfekt rundning gjorde  att vi kunde gå förbi bägge. 31.7:an har seglat bra och ligger knappt bakom oss...

Utsida

2: a läns
Då vi fortfarande är lite skärrade efter smällen riskerar vi inget och går för stor+fock igen.
Ulf, 11:an & Firsten som alla hissar går om såklart.

3: e kryss
Ulf får för sig att vi bara kör två varv och tar ned gennakern väldigt sent vilket gör att vi i princip är ikapp. De ligger längre fram men långt ned i lä. Vi tar in på 11:an och Firsten tappar massor på ett slag in mot land. Vi kommer upp till märket strax bakom Ulf & 11:an men kommer om då de bråkar med varandra. Perfekt!

3:e läns
Nu har det mojnat rejält men vi orkar inte hissa gennakern kör vidare med focken. Nu tappar vi rejält mot Ulf, 11:an och Firsten tar in på oss men vi håller dem bakom oss.

Slutsats:
Seglingsmässigt så gör vi ett bra jobb. Vi rundar före Ulf & 11:an på sista kryssmärket trots att vi seglar utan gennaker. Katia styrde bra, Matej skötte storen bra, Shervin skotade focken bra och jag var en hejare på backstagen ;-)

Kollisionen då?
Kunde vi undvika kollisionen?
Kanske men antagligen inte. Hade vi sett den lite tidigare och slängt runt båten så kanske vi hunnit slå men antagligen hade den träffat oss längre bak men risk för ännu större skador...

Hade IF:n kunnat undvika kollision?
Givetvis.
Nu vill jag inte anklaga någon utan de var på fel plats vid fel tillfälle och insåg det för sent...
Inte mer med det.

Insida

Vår protest ogiltigförklarades då IF:n redan dragit sig ur seglingen men den finns dokumenterad för försäkringsbolagen att titta på. Skadan är redan anmäld och Råå Båtvarv skall ha tittat på den tors em. Förhoppningsvis så kan de laga den provisoriskt över sommaren för att sedan göra det riktigt i vinter.

Båt på varv

Nu slutade inte eländet där tyvärr.
För en gång skull så tog jag lite kort under seglingen med min telefon som jag hade i flytvästfickan. När jag skulle tejpa fast en plastpåse som regnskydd så tappade jag min iPhone i havet :-(
Vi kunde bara se den singla ned i vattnet under båten. Vi diskuterade om det var värt att dyka efter den och Matej bestämde sig för att försöka och 5 min senare var den uppe. Alla återupplivningsförsök har hittills varit förgäves men den skall in på service och sen får vi se...
Tack Matej för din hjälteinsats :-)

Protestförhandlingen blev kort. Visserligen hade de synpunkter på formalia...
Lärdom är:
- Påkalla uppmärksamhet innan ev kollision
Svårt om man inte ser båten
- Ha alltid koll framför dig för att se övriga båtar.
En självklarhet men inte så lätt i en tajt rundning då man har fullt med hantera båten och ha koll på de närmsta båtarna.
- Försök alltid undvika kollision.
Också en självklarhet men svårt om man ser båten sent och har svårt manöverutrymme. Vi hade en båt ca 2 m i lä och kunde bara välja andra hållet och då i praktiken bara bromsa vår fart innan smällen då det fanns andra båtar runt omkring.
- Skrik alltid protest även om inte motparten hör.
Också en självklarhet men i en kollision tänker man mer på om någon skadat sig eller om man tar in vatten
- Hissa protestflagg
Detta gjorde vi så snart vi kunde efter inspekterat skadorna och konstaterat att vi inte tog in vatten.

Allt ovanstående är en självklarhet om man möts på banan och en situation uppstår men har man just rundat och har svårt att manövrera är det en helt annan sak...
Nu hoppas jag att båda parter hinner få sina båtar reparerade inför sommaren och sedan kan vi lägga detta bakom oss.

Hålet...

Tveksamt om det blir någon segling på onsdag, det får nog bli båtfix istället...

// Skepparen

1 kommentar:

  1. Båten ligger nu på Råå Båtvarv och skall förhoppningsvis bli klar till semestern.

    SvaraRadera