fredag 3 augusti 2012

Extraträning

Matej seglar C55 och Leino seglar väl mest hela tiden så jag tänkte det var dags för mig att träna lite extra…
Därför passade jag på när Emelie hade träning (optimist) att låna en av klubbens (Domsten) Laser.
Jag är egentligen för lätt och det blåste upp mot 9 m/s men varför fega?
Innan jag gick ut var jag mest orolig för att segla på någon optimist när jag skulle lägga till i full fart i en trång hamn. Jag kom dock på att jag kunde koppla ur skotet och lufta hela storen och på så sätt bromsa…
Näst efter det var jag mest rädd för att gå omkull på kryssen men gippen tänkte jag inte så mycket på…


Så till seglingen
Oj vad ovant det var!
Bara lyckas komma under bommen i slagen var svårt i början.
Storskotet löper längs bommen och ville fastna i min jacka mest hela tiden.
Slagen i hamninloppet gick därför inget vidare men jag kom ut till sist och kunde kryssa söderut.
Det känns rätt bra, magen får jobba och jag får säkert träningsverk imorgon.
Konstigt nog kändes det bättre att gå för SB halsar men varför?
Allt känns bra och jag vänder hemåt, jag faller av, gippar och tjoff! Jag ligger vattnet…
Oj vad snabbt det går när man gör fel.
Tanken på att kappsejsa slog mig så jag lämnade husnycklar, plånbok & mobil i bilen men bilnycklarna hade jag i fickan, tål de saltvatten?
Jag kommer lätt upp men då storskotet har rappat ur och jag får krångla med det och går omkull igen… Suck!
Nu knyter jag skotet liggandes i vattnet vilket känns enklare och klättrar upp igen. Det
går nu bättre och jag planar vidare…
Rodret tar dock inte och jag ser att det fällts upp när jag gick omkull sist, upp i vindögat och ta ned rodret. Nu hade jag verkligen gjort alla nybörjarmisstagen men killarna, tjejerna, ledarna och övriga föräldrar fick sig nog ett gott skratt men det får man ta…
Efter det kändes det mycket bättre, slagen gick bättre och bättre.
Vinden avtog och till slut hade man full kontroll och vågade gippa igen…


Så jag vill gärna uppmuntra till segelträning i alla dess slag.
Matej seglar C55 så vill ni hänga på honom går det säkert bra.
De som vi åka flera hundra mil kan säkert segla med Leino i Åhus.
Allt är välkommet så länge ni inte köper en kölbåt med SRS när 1,3 och konkurrerar med oss…
En blöt men nu varm och torr skeppare efter ett bad.
Bilnyckeln funkar dock fortfarande…
Det blir säkert mer lasersegling framöver

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar