måndag 13 augusti 2012

Ven Runt 11 aug 2012

Ven Runt 11 aug 2012

Vind: Växlande 1-8 m/s
Ström: N 0,5-1,5 knop

Förberedelser:
Vi är ute i tid och hittar skotpunkter vi tror på.
Vinden är växlande och det är svårt att förutse hur dagen kommer bli.

Start:
Vi kommer lite långt ned på linjen men tajmar starten bra och kommer iväg fritt. Keld ligger i lovart och hindrar oss från att gå över till BB. Vi tuggar höjd och kommer upp framför Keld och kan slå mot första märket. Slaget blir perfekt och vi prickar bojen. Redan vid första märket är vi ikapp startgruppen före oss och vi rundar som första båt i vår klass.
Vi i ledning, Keld strax efter

2:a benet
Efter rundningen faller vi av och siktar mot Ven NV.
Vi noterar på GPS att vi driver norrut pga strömmen och seglar lägre för att kompensera.
Dryga 0,6 knop motström

Keld och JOD 35 följer oss, Ulf och J/105 faller av och hissar gennaker. Vi har svårt att tro att det skall betala sig då de kommer få svårt att nå märket. JOD:en går bra med code 0 och tar in på oss.
JOD 35 med code 0

Vi laborerar med att flytta fram vikten för att lyfta häcken i den lätta vinden, det visar sig vara helt fel och Keld kommer ifatt.
Keld är om

Vi lär oss läxan och flyttar bak och hakar på Keld. Vinden vrider emot och det blir full kryss, JOD:en får ta ned sin code och halkar efter, Keld tappar höjd och med Ulf och 105:orna långt ned i lä tar vi täten igen.
Vi är om Keld igen

Ulf får slå för land och går fort och tar in på oss, vi slår strax före Keld och nu ligger 3 HP i topp. Allt känns bra och vi är trygga med vår fart och speed.
Keld och Ulf

Vi går ut från land och passerar norrpricken och ser den kraftiga strömmen, vi inser att vi måste in mot land men vill först passera en Dehler 29:a för att inte få skitvind.

En prick

Stort misstag nr 1! Iom att vinden mojnat gör vi knappt fart över grund trots 1,5-2knop genom vattnet. Det tar några minuter för att komma tillbaka till samma norrprick men nu för SB.
Keld och Ulf som slog några båtlängder oss är nu långt borta...
Frustrerade så inser vi att det bara finns en taktik och det är att gå innanför på fel sida pricken för att sedan slå ut och driva ned mot nästa märke.
Vi går in mot land så nära vi vågar vilket är läskigt när botten syns tydligt och stenar finns framöver. Vi tvingas göra ett kort dag ut för sedan gå in mot land igen. Vi följer vår plan och går absolut längst förbi märket innan vi slår. Vi tajmar slaget perfekt och siktar in oss på märket och är då ikapp Ulf, vi måste tyvärr ducka Kracer 40 innan vi slår. Efter slaget når vi inte märket, farten räcker inte till och vi driver tillbaka mot märket och vi måste slå ut igen.

Så nära...

Frustrerade går vi ut från märket och undrar hur långt vi måste gå innan vi vågar slå. Efter slaget väntar en spänd väntan om farten skall räcka till men det gör den inte utan vi får slå ut igen… Stort misstag nr 2! Båt efter båt pressar sig förbi märket och frustrationen ökar mer och mer. Vi har kvar inhalet till focken men i den lätta vinden orkar inte luften ur seglet. Efter nästa slag trimmar vi om och ökar farten med någon tiondel och klarar till slut märket.

En prick till...

På ca 1/3 Nm mellan de två prickarna går vi från tätbåt till att tappa 40 min på Keld, där rök topplaceringen…

3:e benet
Stor lättnad, nu är vi förbi märket men driver i princip bara i sidled mot land, vi provar att hissa den stora gennakern men den stänger för mycket så vi tar ned den igen. Vi förbereder den lilla gennakern som är planare och under tiden kommer vi ur strömmen och kan börja segla söderut. Vi får upp den lilla gennakern och ser fram emot att få runda och byta till den stora för att sedan gasa norrut i medström.
Lilla gennakern

När vi klarat södra udden byter vi flygande till den stora gennakern och skall jaga ifatt en X-99 som kommit förbi när vi drev runt förra märket. Bytet går OK med tanke på att vi aldrig gjort det förut och inte var förberedda. Vi får byta till kastblock till suggorna och ha en extra tackline kopplad från start. Fallet är svårt att veta vilket vi skall använda men använder vi lovartsfallet bör det bli rätt. När vi väl bytt till stora gennakern möter vi en vindfront och vi får riva gennakern direkt och kryssa norrut mot Ålabodarna. Vi närmar oss X-99 på den öppna kryssen.

X-99 i lovart

4:e benet
Vi rundar strax efter 99:an och kryssar norrut. Sjön bygger snabbt då vind möter ström och vi har svårt att få driv i sjön, vi seglar dock om 99:an i lä och slår in mot land igen. Nu är vågorna snällare och vi får bättre driv. Ett sista märke utanför Rydebäck skall rundas innan vi går imål.

Sammanfattning:
Vi kom 6:a av 14 i vår klass. HP1030 kom 1,2 & 6.
Vi kom 13:e av 47 totalt. HP1030 kom 6, 8 & 13.
Rundningen av Ven NV blev väldigt utslagsgivande och tidsskillnaderna blev enorma.
Vi startade bra, rundade Ven NV katastrofalt och avslutade OK.

Vad har vi lärt oss efter helgen?
-          Vi skall inte sitta för långt fram på kryssen
-          Vi måste släppa uthalet i extrem lättvind för att få flöde över focken
-          Det går att byta gennaker flygande med lite träning

Vad gjorde vi bra?
-          Vi jobbade bra i starten
-          Vi hade bra driv i den lätta vinden
-          Vi jobbade bra vid segelbyte
-          Vi trimmar om bra när vinden ökar och flytta bak i båten för att lyfta fören och kränga båten

Gott jobbat!
Om inte den där förbannade Ven NV hade funnits så…

Foto: Thomas P

Vi som var med: Håkan, Leino, Matej, Shervin, Katia, Fredrik & Thomas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar