måndag 27 augusti 2012

Saltholm Runt 2012

Saltholm Runt 2012
Vind: 4-8 m/s
Ström:
Delvis kraftigt nordgående
Segel:
Full stor, stora focken & stora gennakern
Skotpunkt stor: Mitten-Lovart
Skotpunkt fock: 6-7
Förberedelse: Vi kommer ut lite sent men vi kommer ut och hittar bra skotpunkter, bestämmer oss för den lilla gennakern och hinner även hissa, gippa och ta ned innan vi skall förbereda oss för start.
Taktiksnack…
Start:
I starten innan trängs alla båtarna upp i lovart vilket känns konstigt. De har lite bättre vinkel men sämre vind och trångt. Vi bestämmer oss för att gå nedanför mitten. Alla andra i vår klass gör likadant…
Vi hittar en lucka och kommer iväg perfekt, vi jag upp för att kunna hissa gennakern och lyckas med det. Bra jobbat
J
Centerline 40 & X-37 Code 0 är populärt…
1:a benet (slör)
En brant bog söderut där vi har det tufft mot de stora båtarna som rinner iväg. När vi närmar oss bron ser vi att samtliga får problem och B&R 23 har det värst. Backvindar gör att de backar och får välja nästa öppning. Vi är själva lite oroliga hur vi skall komma igenom och framförallt med en stillastående B&R 23 i vägen. De kommer igenom till slut och vi får back i gennakern men det går rätt bra pga lite mer vikt än B&R… En båt bakom får ta ned sin spinnaker och tappar avstånd. Det blir brantare och vi förbereder att ta ned men vi håller båten på rätt köl och härdar ut. 40-fotarna rinner iväg …
Kracer 40, Arcona 410, 40.7 & First 35 i täten
2:a benet (läns)
Vi rundar märket och faller av söderut. Vi gör ett flygande byte av gennaker som går bra. Det är lite bökigare men vi har driv hela tiden. Dehler 34 tar ned och byter spinnaker. First35 verkar kunna köra samma spinnaker. Med den stora gennakern drar vi ifrån de bakom och jagar ikapp 40-fotarna. Vi gippar när vi närmar oss Danmark för att hålla oss på djupt vatten där strömmen är starkast. Vi går om X-119 och 40.7 och närmar oss nästa rundning. Först är vi överens om vi måste ta ned och ändrar oss till att försöka bära gennakern till Flakfort.
På väg norrut
3:e benet (halvvind)
Det blir för brant för den stora gennakern och vi får ta ned. Detta är inget bra ben för oss med brant slör/halvvind. 40.7 rullar ut en code 0, X-119, First 35 & Dehler 34 kan bära sina spinnakrar och alla tar in mycket på oss och 40.7 går även om strax innan rundning.
40.7 & Mini med Code 0…
4:e benet (kryss)
Vi hamnar i skitvind från 40.7 och bestämmer oss för att gå in mot Saltholm för att få fri vind och mindre ström. Nu seglar vi riktigt bra att tar in på 40.7 och Centerline 40 som vi inte sett sedan starten. Vinden vrider med och vi kan falla av mot märket men bestämmer oss för att ligga kvar på grunt vatten för att slippa ström. Väl ute på djupt vatten faller vi av och gasar mot nästa märke. Taktiken var nog rätt men möjligtvis skulle vi fallit av tidigare men det är svårt att säga. Med en lite öppnare bog tappar vi 40-fotarna men vi har inget att svara med…
Bra driv J
5:e benet (kryss)
För att komma ur strömmen går vi in mot land. Vi slår och försöker hitta märket vilket inte var det lättaste. Vi ser på GPS är vi ligger lite över men det är långt kvar och vi går vidare. Det blir byigare vind och svårt att hänga med på GPS. Vinden vrider med och vi går för nära land. Vi inser vårt misstag och faller av mot flaggan som var svår att se. Här tar First 35 & Dehler 34 in på oss.
Var är flaggan? Dehler 34 & First 35 bakom
6:e benet (kryss)
Vi går mot land igen och träffar layline perfekt och förbereder rundning. Dehler 34 och First 35 ligger efter och vi har rätt till väg i rundningen.
Glada gastar
7:e benet (läns)
Vi har en betryggande ledning till de bakom och skall hissa stora gennakern då vi upptäcker att vi glömt byta tackline. Den temporära tackline har ingen avlastare och åkte ända fram till peket. Vi knyter om snabbt och hissar. Vi är fortfarande före och vi närmare oss nästa märke. Vinden pendlar lite och vi blir osäkra om vi måste gippa en gång till eller om vi kan platta ned mot märket. Vi gör ett fatalt misstag och bestämmer oss för att gippa för nära märket. Resultatet blir att vi inte hinner få upp focken och får en stökig nedtagning. Inte bra, har vi seglat i nästan 5 timmar och har två båtar nära bakom skall man nog göra en safe nedtagning…
Lugnet före stormen…
8:e benet (kryss)
Efter den katastrofala nedtagningen smiter Dehler 34 & First 35 i rundningen och nu seglar vi dessutom dåligt men tur för oss är vi nära mål ;-) Det är byigt och vi börjar få lite fart i båten och följer Dehler 34 & First 35 mot nästa märke.
First 35 & Dehler 34 smiter förbi L
9:e benet (kryss)
Kort kryss och vi är i mål
Målgång
Detta måste vi göra bättre:
·         Vi (alla) måste komma i tid så att båten är 100% färdig till rorsmansmötet.
·         Vi måste mentalt planera de olika benen bättre. Kan vi bära stora gennakern eller skall vi gå för den lilla?
·         När det är djungelbana med små märken måste vi lägga in dem i GPS för att underlätta för oss. Stora märken hittar man enkelt men värre är det med små flaggor…
·         Vi får fixa en avlastare till tackline nr 2 så att den inte försvinner iväg…
·         Köra mer safe på dessa långa banor och inte chansa för att tjäna 10m i rundningen.
Vi skulle givetvis hissat focken på sista gennakerbenet och plattat mot märket för att säkra vår placering. Detta är helt och hållet mitt fel. Detta är också det som grämer mig mest så här efteråt
L Här får ni andra protestera och se till att vi (läs jag) inte tar några chansningar…
Detta gjorde vi bra:
·         Vi har en plan i starten och följer den
·         Vi jobbar bra i båten och kommunicerar
·         Vi har en bra speed på kryssen där båten går högt och fort
·         Vi har kul J
Sammanfattning
Vi gör en kanonstart och jobbar till oss läge att hissa. Vi hänger med på den branta slören där vi vet vi har svårt och gasar sedan på länsen. Ev jagar vi lite för mycket fart och skulle jobbat nedåt mer men det är svårt att säga. Vi kryssar fantastiskt med hög lägstafart och bra toppfart och nu ändrar vi target speed till 6,9 knop J. Vi har en taktik i strömmen och följer den. Vi seglar bra de första 90% men lyckas inte hålla ihop det tyvärr. Vi sluta 7:a av 13 men är endast 12 min efter segrarna efter 6½ timme vilket säger att det var ett jämnt race. Båtarna över oss i resultatlistan är heller inga duvungar med segelmakare och samtrimmade besättningar. Bra jobbat allihopa!
Foto: Thomas P

Med ombord var: Håkan, Shervin, Leino, Thomas, Vilhelm & Johan H
______________________/)______________/)_/)____________

1 kommentar:

  1. Jag glömde lägga till att vi borde käkat mer?
    Jag hade köpt godis men glömde ta fram det...
    Nu fick dock jag och Thomas käka upp det på väg hem :-)

    Tack Shervin & Thomas för ni hjälpte till att segla ned/upp båten.

    SvaraRadera